Terms of service

Algemene Voorwaarden voor Zorgvervoer en Taxi
gedeponeerd door Koninklijk Nederlands Vervoer
ter griffie van de rechtbank te ‘s-Gravenhage op 10
december 2019, aktenummer 35/2019. Deze
algemene voorwaarden treden in werking per 1
januari 2020.
Artikel 1: Begripsomschrijving
In deze Algemene Voorwaarden voor Zorgvervoer
en Taxi wordt verstaan onder:

  1. Taxivervoer/Zorgvervoer: al het overeengekomen
    personenvervoer per Auto zoals bedoeld in artikel 1
    van de Wet personenvervoer 2000, waarbij de
    ritprijs van tevoren is overeengekomen dan wel
    wordt bepaald door het hanteren van de
    Taxameter. Het vervoer omvat tevens het in- en
    uitstappen.
  2. Vervoerovereenkomst: de tussen Reiziger/
    Opdrachtgever en Vervoerder afgesloten
    overeenkomst om taxivervoer te verrichten.
  3. Taxistandplaats: een deel van de voor het
    openbaar verkeer openstaande weg dat door de
    wegbeheerder is aangewezen als parkeerplaats
    voor taxi’s.
  4. Auto: motorrijtuig, als bedoeld in artikel 1 van de
    Wet personenvervoer 2000.
  5. Reiziger: de persoon die door Vervoerder wordt
    vervoerd.
  6. Opdrachtgever: de natuurlijke of rechtspersoon
    die een Vervoerovereenkomst aangaat met
    Vervoerder.
  7. Opdracht:
    a. een opdracht van een natuurlijke persoon aan
    een Vervoerder die op een Taxistandplaats
    reizigers afwacht;
    b. iedere andere opdracht van een Reiziger/
    Opdrachtgever aan Vervoerder.
  8. Vervoerder: de natuurlijke persoon of
    rechtspersoon, lid van KNV Zorgvervoer en Taxi, dan
    wel beschikkend over een geldig TX-Keurmerk,
    diens Bestuurder(s) van de auto(’s) daaronder
    begrepen, die zich verbindt personen te vervoeren
    per Auto.
  9. Bestuurder: bestuurder van de auto waarmee
    taxivervoer wordt verricht (de taxichauffeur) in
    dienst van Vervoerder met inbegrip van andere
    Bestuurders van de auto, die niet in dienst zijn van
    vervoerder maar wel dienst doen in zijn opdracht in
    een vervoermiddel van Vervoerder of een
    vervoermiddel dat aan Vervoerder beschikbaar is
    gesteld.
  10. Handbagage: bagage die een Reiziger als
    gemakkelijk mee te voeren, draagbaar dan wel
    verrijdbaar bij zich heeft, daaronder begrepen
    levende dieren, alsmede andere voorwerpen die
    door de Vervoerder als handbagage worden
    toegelaten.
  11. Taxameter: apparaat in de auto dat de
    vervoerprijs overeenkomstig de kenbaar gemaakte
    tarieven aangeeft. De Taxameter dient zichtbaar
    aanwezig te zijn.
  12. Stichting TX-Keur: Stichting die het
    kwaliteitskeurmerk TX-Keur verleent en beheert.
  13. KNV Zorgvervoer en Taxi:
    Werkgeversorganisatie waarbij vervoerder als lid is
    aangesloten.
    Artikel 2: Toepassingsgebied Algemene
    Voorwaarden
    Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing
    op alle Vervoerovereenkomsten en vormen de basis
    voor de behandeling van geschillen door de
    Geschillencommissie Zorgvervoer en Taxi, zoals
    bedoeld in artikel 14 van deze algemene
    voorwaarden.
    Artikel 3: Totstandkoming Vervoerovereenkomst
  14. Een Vervoerovereenkomst komt tot stand door
    aanvaarding door de Reiziger/Opdrachtgever van
    het aanbod van de Vervoerder.
  15. Als sprake is van een Opdracht als bedoeld in
    artikel 1 lid 7a, dan is Vervoerder verplicht deze
    opdracht te aanvaarden, behoudens het bepaalde
    in artikel 4 lid 1.
  16. De verplichtingen van Vervoerder, waaronder
    artikel 7, gelden eveneens tegenover de Reiziger die
    niet als Opdrachtgever optreedt.
    Artikel 4: Beëindiging en annulering
    Vervoerovereenkomst
  17. Vervoerder kan het voortzetten van de rit
    onmiddellijk staken en aldus de
    Vervoerovereenkomst beëindigen, indien de
    Reiziger dusdanige hinder veroorzaakt dat in alle
    redelijkheid niet van de Vervoerder kan worden
    gevergd dat hij de Reiziger (verder) vervoert.
    Vervoerder kan in dat geval de Reiziger gelasten het
    voertuig onmiddellijk te verlaten.
  18. Vervoerder is in een geval zoals is bedoeld in lid
    1, niet gehouden de Reiziger enige schade te
    vergoeden.
  19. Bij voortijdige beëindiging is Reiziger, ingeval de
    ritprijs tot stand komt via de Taxameter, het bedrag
    verschuldigd dat de Taxameter aangeeft op het
    moment van beëindiging van de rit. Ingeval voor
    aanvang van de rit een ritprijs is overeengekomen,
    is Reiziger/Opdrachtgever een evenredig deel van
    de vooraf overeengekomen prijs verschuldigd, ter
    vergoeding van het reeds gereden deel van de rit.
  20. Reiziger/Opdrachtgever kan voor aanvang van de
    bij Vervoerder bestelde rit afzien. In een dergelijk
    geval is de Reiziger/Opdrachtgever gehouden tot
    een schadeloosstelling naar redelijkheid en
    billijkheid aan de Vervoerder wanneer sprake is van
    aantoonbare schade. Dit geldt ook wanneer de
    Reiziger niet verschijnt op de met de Vervoerder
    afgesproken plaats.
  21. Ingeval Vervoerder bij een bestelde rit niet
    volgens afspraak verschijnt, heeft Reiziger bij
    aantoonbare schade recht op een op redelijkheid en
    billijkheid gebaseerde schadevergoeding.
    Artikel 5: Verplichtingen en bevoegdheden
    Reiziger
  22. Reiziger is gehouden:
    a. door Vervoerder in alle redelijkheid gegeven
    aanwijzingen of instructies op te volgen, zoals het
    plaatsnemen op de door vervoerder aangewezen
    zitplaats;
    b. de gordel om te doen, voorafgaand aan de rit.
    Een boete die voortvloeit uit het zich niet houden
    aan deze verplichting door de Reiziger kan op deze
    worden verhaald.
  23. Reiziger is verplicht zich in de Auto te onthouden
    van:
    a. beschadiging en/of verontreiniging van de Auto;
    b. het gebruik van alcoholhoudende dranken, tenzij
    met uitdrukkelijke toestemming van Vervoerder;
    c. het meevoeren en/of gebruiken van verdovende
    middelen;
    d. het gebruiken van rookwaar;
    e. agressie, het plegen van handtastelijkheden, het
    lastig vallen, bedreigen, dan wel zich op een andere
    wijze onbehoorlijk gedragen jegens Vervoerder en
    of anderen;
    f. het op enigerlei wijze hinderen van Vervoerder in
    de uitoefening van zijn taak.
  24. Reiziger is gehouden hetzij de vooraf
    overeengekomen ritprijs, hetzij de door de
    Taxameter bepaalde ritprijs te betalen.
  25. Wanneer vóór of tijdens de rit omstandigheden
    aan de zijde van Vervoerder zich opdoen of naar
    voren komen, die Reiziger bij het sluiten van de
    overeenkomst niet behoefde te kennen, doch die,
    indien zij hem wel bekend waren geweest,
    redelijkerwijs voor hem grond hadden opgeleverd
    de Vervoerovereenkomst niet of op andere
    voorwaarden aan te gaan, is Reiziger bevoegd de
    overeenkomst op te zeggen. De opzegging
    geschiedt door een mondelinge of schriftelijke
    kennisgeving van de Reiziger en de overeenkomst
    eindigt op het ogenblik van ontvangst daarvan door
    vervoerder. Naar maatstaven van redelijkheid en
    billijkheid zijn partijen na opzegging van de
    Vervoerovereenkomst verplicht elkaar de daardoor
    geleden schade te vergoeden.
  26. Reiziger is bevoegd om tussentijds de
    eindbestemming van de rit te wijzigen; dit met
    inachtneming van het in lid 3 gestelde.
  27. Indien Reiziger er voor kiest zelf het portier te
    openen, is deze verplicht het portier zodanig te
    openen, dat geen hinder en/of gevaar voor het
    verkeer ontstaat.
    Artikel 6: Betaling
  28. Uitvoering op grond van de
    Vervoerovereenkomst geschiedt op grond van de
    Wet Personenvervoer 2000 vastgestelde en op
    correcte wijze bekend gemaakte tarieven, zoals
    bepaald door de Taxameter of waarbij de ritprijs
    van te voren overeen is gekomen.
  29. Betalingen door Reiziger/Opdrachtgever aan
    Vervoerder dienen contant met een in Nederland
    algemeen geaccepteerd betaalmiddel te
    geschieden, daarbij algemeen erkende vormen van
    elektronische betalingen inbegrepen, tenzij anders
    is overeengekomen.
  30. Vervoerder is gerechtigd bij
    Reiziger/Opdrachtgever te bevorderen dat contante
    betalingen in gepast geld worden voldaan.
    Vervoerder is niet gehouden een hoeveelheid
    munten als betaling aan te nemen, als het tellen
    daarvan een onevenredig oponthoud veroorzaakt.
  31. a. Indien de Reiziger/Opdrachtgever, voor zover
    deze niet handelde in de uitoefening van een
    beroep of bedrijf, niet tijdig aan zijn
    betalingsverplichting(en) voldoet, is deze, nadat hij
    door de Vervoerder is gewezen op de te late
    betaling en de Vervoerder hem een termijn van 14
    dagen heeft gegund om alsnog aan zijn
    betalingsverplichtingen te voldoen, na het
    verstrijken van deze 14-dagen-termijn over het nog
    verschuldigde bedrag de wettelijke rente
    verschuldigd en is de Vervoerder gerechtigd de
    door hem gemaakte buitengerechtelijke
    incassokosten in rekening te brengen. Deze
    incassokosten bedragen maximaal: 15% over
    openstaande bedragen tot € 2.500,-, 10% over de
    daaropvolgende € 2.500,- en 5% over de volgende €
    5.000,- met een minimum van € 40,-. De Vervoerder
    kan ten voordele van de Reiziger/Opdrachtgever als
    bedoeld in dit lid afwijken van genoemde bedragen
    en percentages.
    b. Voor zover Reiziger/Opdrachtgever handelde in
    de uitoefening van een beroep of bedrijf maakt
    Vervoerder aanspraak op vergoeding van de
    buitengerechtelijke (incasso)kosten, welke kosten in
    dat geval, in afwijking van artikel 6:96 lid 4 BW en in
    afwijking van het Besluit vergoeding voor
    buitengerechtelijke incassokosten, worden
    vastgesteld op een bedrag gelijk aan 15 % van de
    totaal openstaande hoofdsom met een minimum
    van € 75,- voor iedere gedeeltelijk of volledig
    onbetaald gelaten factuur.
  32. Partijen zijn gerechtigd om wederzijdse
    vorderingen te verrekenen.
    Artikel 7: Verplichtingen en bevoegdheden
    Vervoerder
  33. Vervoerder is verplicht de Reiziger, alsmede de
    door hem meegevoerde Handbagage op
    zorgvuldige en veilige wijze te vervoeren.
  34. Vervoerder is verplicht de Reiziger naar de
    bestemming te brengen volgens de voor de Reiziger
    gunstigste weg: hetzij via de snelste dan wel
    economisch voordeligste route, tenzij de Reiziger of
    de meldkamer/ centrale nadrukkelijk verzoekt of
    opdracht geeft om langs een andere route te rijden.
  35. Vervoerder is verplicht Reiziger behulpzaam te
    zijn bij het in- en uitstappen alsmede het in- en
    uitladen van Handbagage, tenzij zulks om (verkeers-
    )technische redenen onmogelijk is.
  36. Vervoerder is bij gebruik van de Taxameter
    verplicht de stand van de Taxameter bij het einde
    van de rit zo lang te laten staan, dat Reiziger zich
    redelijkerwijs van de stand op de hoogte heeft
    kunnen stellen.
  37. Vervoerder is verplicht om, zoals voorgeschreven
    in artikel 1c van de Regeling maximumtarief en
    bekendmaking tarieven taxivervoer, aan de Reiziger
    een betalingsbewijs te verstrekken waarop
    tenminste de daar voorgeschreven gegevens staan,
    zoals de ritprijs en daarbij toegepaste tarieven, de
    gereden afstand, naam, adres en nummer
    vergunning van het bedrijf, kenteken voertuig,
    datum en begin- en eindtijdstip van de rit.
  38. Vervoerder is verplicht zorgvuldig om te gaan
    met de persoonlijke gegevens, verkregen in verband
    met de boeking van ritten of anderszins. Voor deze
    persoonsgegevens geldt onverkort hetgeen is
    bepaald in de Algemene verordening
    gegevensbescherming.
  39. Als de Vervoerder het vervoer geheel of
    gedeeltelijk staakt, stelt de hij Reiziger zo spoedig
    mogelijk in kennis van het staken en indien mogelijk
    van de redenen, de door hem te nemen
    maatregelen en de mogelijke tijdsduur.
    Artikel 8: Handbagage
  40. Reiziger is verplicht zijn Handbagage deugdelijk te
    verpakken.
  41. Vervoerder heeft het recht het vervoer van
    Handbagage, welke door zijn aard lastig, gevaarlijk
    of verboden is c.q. kan zijn, dan wel aanleiding kan
    geven tot beschadiging of verontreiniging, te
    weigeren. Een dergelijke situatie doet zich in ieder
    geval voor indien Handbagage bestaat uit:
    a. vuurwapens, slag- en/of steekwapens;
    b. ontplofbare stoffen;
    c. samengeperste gassen in reservoirs;
    d. voor zelfontbranding vatbare of licht
    ontvlambare stoffen;
    e. sterk of kwalijk ruikende stoffen;
    f. verdovende middelen;
    g. munitie.
  42. Vervoerder is verplicht redelijke zorg aan te
    wenden zodat Handbagage van Reiziger niet
    verloren gaat of beschadigd wordt.
    Artikel 9: Vervoer van dieren
  43. Levende dieren mogen, behoudens hetgeen in
    het volgende lid van dit artikel is bepaald, in
    gemakkelijk draagbare mand, tas of een dergelijk
    voorwerp welke kan worden neergezet of op schoot
    gehouden, worden meegevoerd. Honden mogen
    evenwel ook op andere wijze worden meegevoerd,
    mits kort aangelijnd.
  44. De in het eerste lid bedoelde dieren mogen niet
    worden meegenomen, indien deze op enigerlei
    wijze voor Reiziger of voor de Bestuurder lastig of
    hinderlijk kunnen zijn of lijden aan een ernstige
    ziekte.
  45. Hulphonden, zoals blindengeleidehonden dienen
    onder alle omstandigheden te worden
    meegenomen. Indien een Bestuurder allergisch is,
    dient hij/zij binnen 15 minuten voor vervangend
    vervoer te zorgen.
    Artikel 10: Gevonden voorwerpen
    Met betrekking tot gevonden voorwerpen geldt,
    met inachtneming van de algemene wettelijke
    bepalingen (artikel 5 t/m 12 van boek 5 Burgerlijk
    Wetboek) ten aanzien van de aangifte- en
    meldingsplicht en het in bewaring geven en nemen,
    het volgende:
  46. Reiziger is verplicht zo spoedig mogelijk bij
    Vervoerder mededeling te doen van een door hem
    gevonden voorwerp of geldsom. Vervoerder is
    bevoegd tegen afgifte van bewijs een aldus
    gevonden voorwerp of geldsom in bewaring aan te
    nemen. Indien de vinder het gevonden voorwerp of
    de geldsom onder zich houdt, is hij verplicht al
    datgene te doen wat redelijkerwijs van hem kan
    worden gevergd om de eigenaar of verliezer te
    vinden.
  47. Vervoerder is bevoegd een door Bestuurder
    gevonden of door een ander gevonden en aan hem
    afgegeven voorwerp na drie maanden of, indien het
    voorwerp niet voor bewaring geschikt is, eerder te
    verkopen, voor zover het betreft niet kostbare
    zaken.
  48. Vervoerder is verplicht een gevonden voorwerp,
    de opbrengst van een ingevolge lid 2 verkocht
    voorwerp of het bedrag van een gevonden geldsom
    aan de rechthebbende af te geven, indien deze zich
    binnen één jaar na melding van verlies aanmeldt.
    Indien de rechthebbende het gevonden voorwerp
    of de opbrengst van de verkoop daarvan opeist,
    mag de Vervoerder hem het verschuldigde
    bewaarloon en administratiekosten in rekening
    brengen.
    Artikel 11: Overmacht
  49. Een tekortkoming kan Vervoerder niet worden
    toegerekend wanneer deze niet is te wijten aan zijn
    schuld, of als deze noch krachtens de wet,
    rechtshandeling of in het verkeer geldende
    opvattingen voor zijn rekening komt (overmacht).
    Als de Vervoerder door overmacht niet aan haar
    verplichtingen jegens Reiziger/Opdrachtgever kan
    voldoen, kan de Reiziger/Opdrachtgever de
    overeenkomst ontbinden. De Vervoerder zal in dat
    geval door de Reiziger/Opdrachtgever
    vooruitbetaalde bedragen zo spoedig mogelijk
    terugbetalen.
  50. In geval van overmacht heeft
    Reiziger/Opdrachtgever geen recht op
    schadevergoeding, behoudens het bepaalde in
    artikel 6:78 van het Burgerlijk Wetboek.
    Artikel 12: Aansprakelijkheid van Vervoerder
  51. Vervoerder is aansprakelijk voor de schade
    veroorzaakt door dood of letsel van de Reiziger ten
    gevolge van een ongeval dat in verband met en
    tijdens het vervoer de reiziger is overkomen.
    Vervoerder is niet aansprakelijk, indien het ongeval
    is veroorzaakt door een omstandigheid die een
    zorgvuldig Vervoerder niet heeft kunnen vermijden
    en waarvan Vervoerder de gevolgen niet heeft
    kunnen verhinderen. De schadevergoeding die
    vervoerder in genoemde omstandigheden mogelijk
    verschuldigd is, is wettelijk beperkt tot € 1.000.000
    per reiziger met een maximum van € 15.000.000
    per gebeurtenis.
  52. Vervoerder is aansprakelijk voor schade
    veroorzaakt door geheel of gedeeltelijk verlies dan
    wel beschadiging van de handbagage, voor zover dit
    verlies of deze beschadiging is ontstaan tijdens het
    vervoer en is veroorzaakt:
    a. door een aan Reiziger overkomen ongeval dat
    voor rekening van Vervoerder komt; of
    b. door een omstandigheid die een zorgvuldig
    Vervoerder had kunnen vermijden of waarvan de
    Vervoerder de gevolgen had kunnen verhinderen.
    De schadevergoeding die Vervoerder mogelijk
    verschuldigd is in geval van verlies of beschadiging
    van Handbagage is wettelijk beperkt tot een bedrag
    van € 1.500,- per Reiziger.
  53. In geval van vertraging is Vervoerder wettelijk
    aansprakelijk tot een maximum van € 1000,-.
    Artikel 13: Aansprakelijkheid van Reiziger
    Reiziger is in beginsel verplicht aan Vervoerder de
    schade te vergoeden die hij of zijn Handbagage aan
    Vervoerder berokkent, behalve voor zover deze
    schade is veroorzaakt door een omstandigheid die
    een zorgvuldig Reiziger niet heeft kunnen vermijden
    en voor zover zulk een Reiziger de gevolgen daarvan
    niet heeft kunnen verhinderen. Reiziger kan geen
    beroep doen op de hoedanigheid of een gebrek van
    zijn Handbagage. Ook schoonmaakkosten behoren
    tot de in dit artikel bedoelde vergoeding van
    schade.
    Artikel 14: Klachten en geschillen
  54. Klachten over de totstandkoming en uitvoering
    van de Vervoerovereenkomst moeten volledig en
    duidelijk omschreven worden ingediend bij
    Vervoerder binnen bekwame tijd nadat
    Reiziger/Opdrachtgever de gebreken heeft
    geconstateerd of redelijkerwijs had moeten
    constateren.
  55. Vervoerder spant zich in om, mede ter
    voorkoming van geschillen, bij klachten van
    Reiziger/Opdrachtgever deze serieus en in
    redelijkheid naar genoegen van
    Reiziger/Opdrachtgever af te handelen.
  56. Ingeval partijen niet tot een afronding komen,
    dient Vervoerder de klagende
    Reiziger/Opdrachtgever, voor zover deze
    Opdrachtgever niet handelt in de uitoefening van
    een beroep of bedrijf, te wijzen op de mogelijkheid
    het aldus ontstane geschil aan de in lid 5 genoemde
    geschillencommissie te kunnen voorleggen.
  57. Reiziger/Opdrachtgever moet ingeval hij
    Vervoerder aansprakelijk stelt voor schade, deze
    schade zo spoedig mogelijk schriftelijk aan
    Vervoerder melden. De aard en de omvang van de
    schade moet daarbij bij benadering worden
    aangegeven.
  58. Geschillen tussen Reiziger/Opdrachtgever, voor
    zover deze Opdrachtgever niet handelt in de
    uitoefening van een beroep of bedrijf, en
    Vervoerder over de totstandkoming of de
    uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot
    door deze Vervoerder te leveren of geleverde
    diensten, kunnen zowel door
    Reiziger/Opdrachtgever, voor zover deze
    Opdrachtgever niet handelt in de uitoefening van
    een beroep of bedrijf, als door Vervoerder worden
    voorgelegd aan de Geschillencommissie
    Zorgvervoer en Taxi, Postbus 19365, 2500 CJ Den
    Haag, verder te noemen “Geschillencommissie”.
  59. Een geschil wordt door de Geschillencommissie
    slechts in behandeling genomen, indien Reiziger/
    Opdrachtgever, voor zover deze Opdrachtgever niet
    handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf,
    zijn klacht eerst aan Vervoerder heeft voorgelegd.
  60. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet
    het geschil uiterlijk 12 maanden na de datum
    waarop Reiziger/Opdrachtgever, voor zover deze
    Opdrachtgever niet handelt in de uitoefening van
    een beroep of bedrijf, de klacht bij de Vervoerder
    indiende, schriftelijk of in een andere door de
    Geschillencommissie te bepalen vorm bij de
    Geschillencommissie aanhangig worden gemaakt.
  61. Wanneer Reiziger/Opdrachtgever, voor zover
    deze Opdrachtgever niet handelt in de uitoefening
    van een beroep of bedrijf, een geschil voorlegt aan
    de Geschillencommissie, is Vervoerder aan deze
    keuze gebonden. Indien Vervoerder dit wil doen,
    moet hij Reiziger/Opdrachtgever, voor zover deze
    Opdrachtgever niet handelt in de uitoefening van
    een beroep of bedrijf, schriftelijk vragen zich binnen
    vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord
    gaat. Vervoerder dient daarbij aan te kondigen dat
    hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn
    vrij zal achten het geschil aan de gewone rechter
    voor te leggen.
  62. De Geschillencommissie doet uitspraak met
    inachtneming van de bepalingen van het voor haar
    geldende reglement. Het reglement van de
    Geschillencommissie wordt desgevraagd
    toegezonden. De beslissingen van de
    Geschillencommissie geschieden bij wege van
    bindend advies. Voor de behandeling van een
    geschil is een vergoeding verschuldigd.
  63. Uitsluitend de Nederlandse rechter dan wel de
    hierboven genoemde Geschillencommissie is
    bevoegd van geschillen kennis te nemen.
    Artikel 15: Nakomingsgarantie
  64. KNV Zorgvervoer en Taxi staat garant voor de
    nakoming van de bindend adviezen van de in artikel
    14 bedoelde Geschillencommissie door haar leden,
    tenzij het lid het bindend advies binnen twee
    maanden na de verzending daarvan ter vernietiging
    aan de rechter voorlegt. Deze garantstelling
    herleeft, indien het bindend advies na toetsing door
    de rechter in stand is gebleven en het vonnis
    waaruit dit blijkt, in kracht van gewijsde is gegaan.
  65. KNV Zorgvervoer en Taxi verschaft geen
    nakomingsgarantie indien, voordat het geschil door
    de in artikel 14 bedoelde Geschillencommissie ter
    zitting is behandeld en een eindbeslissing is
    gewezen, van één van de volgende situaties sprake
    is:
    a. aan het lid is surseance van betaling verleend, of;
    b. het lid is failliet verklaard, of;
    c. de bedrijfsactiviteiten zijn feitelijk beëindigd.
    Bepalend voor deze laatste situatie is de datum
    waarop de bedrijfsbeëindiging in het
    Handelsregister is ingeschreven of een eerdere
    datum, waarvan KNV Zorgvervoer en Taxi
    aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten
    feitelijk zijn beëindigd;
  66. De garantstelling door KNV Zorgvervoer en Taxi is
    beperkt tot € 3.500,-,- per bindend advies. KNV
    Zorgvervoer en Taxi verstrekt deze garantstelling
    onder de voorwaarde dat de
    Reiziger/Opdrachtgever, voor zover deze
    Opdrachtgever niet handelt in de uitoefening van
    een beroep of bedrijf, die op deze garantie een
    beroep doet, zijn vordering op grond van het
    bindend advies tot maximaal het uitgekeerde
    bedrag aan KNV Zorgvervoer en Taxi overdraagt
    (cedeert), gelijktijdig met de honorering van zijn
    beroep op de nakomingsgarantie.
  67. Het gestelde in de leden 1 tot en met 3 van dit
    artikel is enkel van toepassing in geval Vervoerder
    lid is van KNV Zorgvervoer en Taxi.
    5 Indien Vervoerder geen lid is van KNV Zorgvervoer
    en Taxi, maar wel beschikt over een geldig TXKeurmerk staat Stichting TX-Keur garant voor de in
    de leden 1 tot en met 3 van dit artikel omschreven
    nakoming.
    6 Indien Vervoerder lid is van KNV Zorgvervoer en
    Taxi en tevens beschikt over een geldig TXKeurmerk wordt de in dit artikel bedoelde
    nakomingsgarantie in overleg tussen KNV
    Zorgvervoer en Taxi en Stichting TX-Keur verschaft,
    en wel door één van de laatstgenoemde twee
    partijen.
    Artikel 16: Overige voorwaarden
  68. Alle Vervoerovereenkomsten waarop deze
    voorwaarden van toepassing zijn verklaard, zijn
    onderworpen aan Nederlands recht.
  69. Vervoerder is verplicht bekendheid te geven aan
    de wijze waarop Reiziger/Opdrachtgever op diens
    verzoek deze Voorwaarden kan verkrijgen.
  70. Deze Algemene Voorwaarden zijn openbaar en te
    raadplegen via internet, onder meer op
    www.knv.nl, en desgevraagd ook kosteloos
    verkrijgbaar bij de vervoerder.